Basistekst - Verenigde Supporters Openbaar Vervoer
Nationale actie voor efficiënt Openbaar Vervoer - 20 september 2025 i.s.m. het brede middenveld
Vlaanderen
heeft recht op sterk
en sociaal
openbaar vervoer
Het
milieuvriendelijke openbaar vervoer (ov) moet een vooraanstaande rol spelen in
onze vastlopende mobiliteit . Het
middenveld wenst, wil en eist daarom een ov dat het verschil kan maken.
De Vlaamse
regering en de minister van Mobiliteit blijven herhalen dat het beter wordt. Klopt
dat?
Vlaanderen blijft
de auto koesteren. Denk aan de eerdere subsidies
voor elektrische wagens, belastingvoordelen voor bedrijfswagens en andere
stimuli. De steun voor autogebruik overstijgt intussen het budget van De Lijn.
Terwijl net vooral bus & tram – en
niet de auto – onze mobiliteit en het klimaat vooruit helpen.
Een
eenmalige financiële injectie en een beloofde dotatieverhoging in 2026 zijn
onvoldoende. Nodig zijn structurele investeringen in infrastructuur,
bussen en trams. Voorts pleiten we voor
voldoende tram- en busbestuurders en aantrekkelijke werkomstandigheden. Dat is de enige weg vooruit.
Geef
gebruikers een stem in vervoerregioraden
In de vervoerregioraden
keuren lokale politici plannen goed die ze vervolgens afkeuren. Vaak zijn ze
slecht geïnformeerd, geen openbaarvervoer-gebruiker en worden ze gegijzeld door het principe van ‘budgetneutraliteit’.
Geef
ook gebruikers en middenveldorganisaties een stem in deze
raden. Zo wordt de reiziger eindelijk gehoord.
Weer reguliere
lijnen, flexhaltes onder loep
Afgeschafte
lijnen moeten weer tot leven komen. Een flexhalte is géén volwaardig
alternatief. Terwijl er voor elke Vlaming een elektrische laadpaal binnen de 250 meter komt, ligt de dichtstbijzijnde bushalte
vaak verder dan ooit.
Kleine
lijnen verdwijnen stilaan, met grote gevolgen voor scholieren en pendelaars. Dat
zagen we al in juli, en in september wordt het pas echt voelbaar.
Flexvervoer
is een mislukking
Het flexvervoer
werkt niet. Dat bevestigde ook het Rekenhof. Te grote gebieden, lege ritten,
onbetrouwbare service. En nu wil de minister zelfs gebruikers straffen die hun
rit annuleren. Terwijl het systeem zélf faalt. De reiziger wordt verantwoordelijk
gehouden voor een slecht uitgewerkt plan. Dat moet anders. Er zijn meer
middelen en betere oplossingen nodig, zeker voor mensen met een
beperking. Een halte op 600 meter is géén maatwerk.
Er is geen ‘leesbaar’ structureel overzicht voor de gebruiker, over hoe, waar en wanneer, kun
je de flexbus gebruiken. Ook ontbreekt de infrastructuur om de aansluiting tussen hoofdas
en flexbus succesvol en veilig te maken.
Met een degelijke
opbouw hoef je slechts een beperkt aantal minibusjes in te zetten, om de klant
een duidelijk idee te geven hoe laat hij of zij de overstap op de hoofdas kan
maken. Zo krijgen de bewoners in landelijke gebieden of de mindermobiele
reiziger toch nog de nodige mobiliteit.
Dit vraagt de
inzet van alle betrokkenen zoals de Vlaamse overheid, De Lijn maar ook de vervoerregioraden
en lokale besturen. Alleen zo kan klantgerichte mobiliteit worden gewaarborgd en vervoersarmoede vermeden.
Doorstroming,
communicatie en één ticket
Al meer dan
vijftig jaar wordt met weinig resultaat gepleit voor doorstroming van tram en
bus.
Met doorstroming
· bespaar je fors op de
exploitatiekosten
· maak je het openbaar vervoer sneller,
stipter en betrouwbaarder
· trek je méér reizigers die voor meer
inkomsten zorgen.
Op vlak van
doorstroming bliift Vlaanderen ziende blind. Geef de tram en de bus alleen
groen als ze het verkeerslicht naderen. Vandaag krijgt de tram groen als hij
nergens te bespeuren is en vaak rood als hij in aantocht is. Waar Vlaanderen
begint, eindigt de logica.
De
communicatie moet beter. De app blijft verwarrend. ‘Geen tracking’ betekent
vaak géén bus. Waarom heet alles nog steeds ‘Hoppin’?
Door het
schrappen van buslijnen moeten reizigers nu vaak én een bus- én een treinticket
kopen. Dat is duurder, omslachtiger en zorgt voor extra overstappen. Eén ticket
voor trein, tram en bus in heel Vlaanderen zou al veel drempels wegnemen.
Onze
oproep voor 20 september 2025
Vlaamse
overheid, minister van Mobiliteit, maak werk van openbaar vervoer dat het
verschil kan maken.
Een toekomstgericht vervoersbeleid dient het klimaat, vermindert het fileleed
en zorgt dat iedereen op tijd zijn bestemming bereikt.
Mobiliteit is
een basisrecht.
Ludieke actie - 11.30u tot 13.30u (20/09) - provinciehoofdplaatsen
Nabij NMBS-stations: Brugge - Gent St-Pieters - Antwerpen Centraal - Leuven - Hasselt
Meebrengen: gekleurd kledingstuk / naamboordje met je gemeente of naam 'afgeschafte buslijn', iets om geluid mee te maken...
Onze eis blijft helder:
Een voor iedereen toegankelijk, efficiënt, comfortabel, stipt en betaalbaar
openbaar vervoer, gebaseerd op participatie en eerlijke communicatie.
(Uit ons manifest)
Reacties
Een reactie posten